Peruskouluissa opetetaan fundamentalistista islamia
Suomessa peruskoulujen islamin tunneilla opetetaan veronmaksajien kustantamana, ettei islam ole vain uskonto, vaan elämäntapa, sekä shariaan perustuva poliittinen ja lainsäädännöllinen järjestelmä. Toivottavasti tämä viimeistään selventää kristinuskon ja islamin välisen ratkaisevan eron niille, jotka rinnastavat nämä uskonnot toisiinsa. Kirjoitukseni perustuu alakouluissa käytössä oleviin Salam – islamin polku -oppikirjoihin:
“Islam on enemmän kuin uskonto, se on elämäntapa. Islamilaisen lain säädökset kattavat elämän eri osa-alueita välillä yksityiskohtaisestikin. Sharia voidaan jakaa kahteen pääalueeseen, joista toinen käsittelee uskonnollisia rituaaleja ja toinen ihmisten välisiä suhteita. Se sisältää monenlaisia ohjeita vauvan imettämisestä peseytymiseen ja rukouksesta teurastamiseen, sekä perheeseen, perintöasioihin ja avioliittoon liittyviä sääntöjä. Shariassa otetaan kantaa myös sopimusten solmimiseen, rikoksista annettaviin rangaistuksiin ja politiikkaan.” (Salam – islamin polku 5-6)
Suomen monikulttuurisuuspolitiikka on johtanut myös maassamme kaksoisstandardeihin tyttöjen ja naisten oikeuksien suhteen. Pienille muslimitytöille opetetaan peruskouluissamme korostuneesti sukupuolten välisiä eroja ja sukupuolierottelua, joka on verrattavissa rotuerotteluun. Salam – islamin polku 5-6 -oppikirjassa opetetaan lapsille jopa hyvin tiukan linjan mukaista asennetta sukupuolten väliseen erotteluun. Kirjassa välitetään kuvaa, jonka mukaan lähinnä vain auttamistilanteissa sukupuolten erottelusta voidaan poiketa:
“Esimerkiksi islamilaista pukeutumista ja käytöstä noudattaessa toisen ihmisen huomioonottaminen ja auttaminen voi unohtua, jos sukupuolten erottelusta pidetään liian tiukasti kiinni. Jos pukeutumis- ja käytöskoodin seuraaminen estää esimerkiksi auttamasta neuvoa kysyvää ihmistä, pitäisi pohtia, mikä ajatus koodin takana on alun perin ollut. Onko sen noudattamisen tarkoituksena laiminlyödä vai auttaa lähimmäisiä? Islamissa on sääntöjä, jotka ovat voimassa arjessa, mutta erityistilanteissa säännöistä voidaan poiketa.”
Suomen kouluissa opetetaan varsin fundamentalistista islamia. Toteutuvatko tässä lasten oikeudet ja tasa-arvo? Edellä esitetyn ohella mm. seuraavasta oppikirjan katkelmasta kuultaa fundamentalistinen islamin tulkinta:
“Sharia on Jumalan ihmisille antama, pyhä ja pysyvä laki, jota ihminen ei voi muuttaa. Islamilaisen lain päälähteinä ovat Koraani ja sunna eli Profeetan esimerkki. Islamilaisen lain lähteitä tutkiessaan lainoppineet ovat kirjoittaneet laajan kokoelman lakikirjallisuutta. Siinä missä sharia on Jumalan antama muuttumaton laki, on figh puolestaan muuttuva osa lakia. Figh perustuu oppineiden tulkintaan islamilaisesta laista.”
Sharia-laki on siis peruskoulun islamin oppikirjan mukaan muuttumaton laki, joka ei jätä sijaa islamin sisäiselle reformaatiolle, joka nykyaikaistaisi islamia. Samalla mm. Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous on todennut sharialain ihmisoikeuksien vastaiseksi:
https://eclj.org/religious-freedom/coe/confrontation-de-la-charia-islami…
Entä minkä tyyppisiä säädöksiä tuo figh; muuttuva osa lakia käsittää? Ilmeisestikin ulkopuolisen näkövinkkelistä täysin merkityksettömiä pilkun viilausseikkoja sen kuvan perusteella, mitä Salam – islamin polku 5-6 siitä antaa:
“Samasta asiasta on olemassa useita erilaisia mielipiteitä lakikoulukuntien välillä, mutta jokainen mielipide on yhtä oikea. Tästä selittyvät erot vaikkapa rukousasennoissa tai määritelmissä siitä, kuinka pitkän matkustamisen jälkeen voi siirtyä käyttämään matkarukouksia.”
Salam – islamin polku 1-2 -oppikirjassa puolestaan eräs hätkähdyttävimpiä seikkoja oli se, ettei siinä opetettu, että lähimmäisiä ovat kaikki ihmiset, kuten kristinuskossa on vahvana kantavana periaatteena, vaan keskitytään opettamaan muslimien keskinäistä solidaarisuutta. Tämä opettaa tietenkin muslimilapsia kokemaan itsensä erillisiksi ja erityisiksi “vääräuskoisten” joukossa. Tästä esimerkkinä seuraava siteeraus:
“Sen sijaan, että miettisimme, mitä asioita teemme eri tavoin, meidän pitäisi keskittyä siihen, että olemme kaikki muslimeja, al hamdulillah. Meidän jokaisen tulisi kohdella muita muslimeja niin kuin toivoisimme itseämme kohdeltavan.”
Välittömiä oikaisutoimia vaativana, erittäin vakavana laillisuusperiaatetta rikkovana ongelmana on myös se, että Suomessa islamin opetus oppikirjoineen on edelleen tunnustuksellista, kuten Maria Heikkinen on tutkimuksessaan jo vuonna 2014 todennut:
https://core.ac.uk/download/pdf/33725649.pdf
Salam – islamin polku -oppikirjasarjan ovat kirjoittaneet Sirkku Aboulfaouz, Mariam Hammoud-Rouhe, Suaad Onniselkä ja Hajar Sorsa. Oltaisiinko oppikirjojen sisältöjen kanssa oltu tarkempia, jos kirjoittajina olisivatkin olleet täysveriset muslimimiehet? Täytyy kuitenkin muistaa, että islamin käännynnäisten sanotaan usein olevan erityisen hartaita ja oikeaoppisuuteen pyrkiviä uskovaisia.
Kaikki tämä voidaan kiteyttää seuraavasti: Islam ei sovi yhteen suomalaisen kulttuurin kanssa, ei mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Sharialaki on oleellinen osa islamia, kuten tuossa islamin oppikirjassakin sanotaan. Sharialaki taas on yleismaailmallisen ihmisoikeusjulistuksen vastainen monilta osin. Islamia on siten ”vaikea” sovittaa yhteen länsimaisten humanismiin perustuvien arvojen kanssa. Ne ovat selkeässä ristiriidassa keskenään.
Sitä kyllä ihmettelen, kun eräs tunnustuksellinen somalivaltuutettu väitti minulle nauraen, että sharialaki ei kuulu islamiin, vaan se on vaan Saudi-Arabian juttu. Mitäköhän tuossa väitteessä oli takana.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä voi olla sovellettua Taqiyya-periaatetta: Vääräuskoisille voi syöttää mitä tahansa pajunköyttä, eikä sitä pidetä valehtelemisena.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin. Onkohan Suomessa yhtään šiialaista somalia…
Pehmeitä puhuvia kunnanvaltuutettuja kyllä riittää, osa on käräjilläkin kepposteluistaan.
Mutta blogin aiheeseen: Mikään uskonto ei (eikä muuten kansallismielinen konservatismi tai perussuomalaisuuskaan) sovi kouluun, sillä ne eivät kertakaikkiaan ole sitoutuneita perusopetuksen arvopohjaan. Se kuvataan linkin takana sivuilla 15.
https://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_…
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni kouluissa ei saisikaan opettaa lapsille minkään puolueiden näkemyksiä – paitsi ehkä tasapuolisesti ja neutraalisti.
Ilmoita asiaton viesti
Muslimit ovat rasistisin kansanryhmä maassamme ja he ovat myös ryhmä, joka rasismista eniten hyötyvät. Se rasismi, jota me nyt kohtaamme on muslimien maahantuomaa, ja nimenomaan pakolaisina 90-luvulla maahanatunkeutuneiden. On omituista, ettei kiinnitetä huomiota siihen, että rasistinen asenne ”vääräuskoisia” kohtaan iskostetaan muslimilapsille {järjetön ilmaisu, koska lapsi ei ole sen enempää muslimi kuin insinöörikään syntyessään} jo kehdosta alkaen. Muslimit kuuluvat absoluuttiseen eliittiin, joka nauttii täyttä vastuuvapautta, heillä ei ole mitään velvollisuuksia tätä yhteiskuntaa kohtaan. Me olemme vain välttämätön paha, joka mahdollistaa islamin levittämisen kustannustehokkaasti, jopa niin tehokkaasti, että kustannusten sijaan heille maksetaan demokratian alasajosta ja ihmisarvojen heittämisestä roskakoriin, siirryttäessä teokratiaan. Nyt kun muslimit marssivat Eurooppaan, historia toistaa itseään: arvostelukykynsä menettäneet naiset ja kulttuurirelativistiset järkensä nitistäneet humanistit ovat vastaanottamassa heitä lämpimin sylein ja auvoisin mielin, ei huolta huomisesta, kun kroppa on niskasta ylöspäin umpiluuta.
Ilmoita asiaton viesti
Ylivoimainen valtaosa Suomenkin muslimeista kannattaa varmasti demokratiaa, mutta mitä tapahtuu islamilaisen väestön osuuden kasvaessa vakaasti ja sitten, kun meillä ei ole enää hyvinvointivaltiota; haetaanko islamista ratkaisua, kuten monissa Lähi-idän maissa on tapahtunut?
Ilmoita asiaton viesti
Tärkeä asia opetettavaksi kaikille olisi se, että tässä maassa islamin vastustaminen on ihmisoikeus. Jos ei hyväksy ihmisoikeuksia, ei pitäisi olla tässä maassakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on, että uskonnot tulisi rinnastaa täysin mihin tahansa aatteisiin ja niitä täytyisi saada arvostella sen mukaisesti täysin vapaasti. Uskominen mihin tahansa on ihmisoikeus, mutta myös sen vapaan arvostelun tulisi olla sitä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen alustuksesta suurelta osin samaa mieltä, mutta tietenkin se kuvaa uskonnonopetuksen ongelmasta vain osan. Kaikki koulujen uskonnonopetus on tunnustuksellista, vaikka jostain ohjeistuksen virkkeestä on poistettu sana ”tunnustuksellinen”.
Lapsille opetetaan ”omia” uskontoja. Aivan itsestäänselvää on, että monet kristityt uskonnonopettajat kuvaavat kristinuskon myös elämäntavaksi, johon ”kristillisen maan” lainsäädäntökin muka perustuu.
Uskonnonopetus pois koulusta kokonaan, kuten sivistysmaissakin. Kulttuurihistoriaa ja filosofiaa pitää opettaa samalla tavalla kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä.
Parempi lopettaa koko uskonnonopetus, jolloin ikuinen kiistely loppuu ja säästyneet resurssit voidään käyttää johonkin hyödylliseen.
Ilmoita asiaton viesti